Az elektronikus nyugta bevezetése, a nyugtaadással kapcsolatos szabályozások átalakítása akár a te vállalkozásodat is érintheti, így mindenképpen érdemes figyelemmel kísérned a változtatásokat.

Az e-Nyugtára való átállás tervek szerint fokozatosan kerül bevezetésre, 2028-ig bezárólag.

Az e-Nyugta bevezetésének jelenlegi ütemterve a következő:

  • 2023.ősz: az e-Nyugtáról szóló jogszabály elfogadása.
  • 2024.elején: engedélyezhető lesz az e-Pénztárgép.
  • 2024.július: üzembe helyezhető az e-Pénztárgép és nem engedélyezhető új online pénztárgép. Ezt követően várható az általános nyugtaadat-szolgáltatási kötelezettség bevezetése.
  • 2025.július: már nem helyezhető üzembe új online pénztárgép.
  • 2028.július: nem üzemeltethető tovább online pénztárgép.

A nyugtaadás lehetőségei az új rendszer szerint várhatóan egyszerűsödni fognak. Jelenleg választható opció az online pénztárgép, a számítógépes nyugta és a kézi nyugta. Ezek közül csak a számítógépes nyugta érhető el papír és elektronikus formában is, a másik kettő csak papír alapon működik és csak az online pénztárgép szolgáltat adatot.

Ez a rendszer a következőféleképpen fog átalakulni; az online pénztárgép és a számítógépes nyugta helyett lesz az e-Pénztárgép, amely csak elektronikus formában ad nyugtát, a papír alapú kézi nyugta megmarad, viszont mindkettő adatszolgáltatás kötelessé válik. Az e-Pénztárgépek kizárólag e-Nyugtát állíthatnak ki.

Az elektronikus nyugta bevezetésének célja a gazdaság fehérítése mellett:

  • A vásárlók adattudatosságának erősítése. Ez a 21. században az egyre erősödő online jelenlét miatt különösen fontos szempont.
  • A kereskedelmi adminisztráció csökkentése. A vállalkozásoknak felszabadulhatnak kapacitásaik, amiket a fejlesztésbe invesztálhatnak.
  • Az áfarés további csökkentése.
  • Adatnyerés a nem pénztárgépes szektorokról. Ezáltal a felelős szerveknek lehetősége nyílik az eddig kevésbé látható ágazatok pontosabb megismerésére.
  • Az üzleti folyamat digitalizációja, és ennek köszönhetően a környezeti terhek csökkentése, illetve a felhasználás egyszerűsítése.
  • Az adóadminisztráció csökkentése. Ezzel mind az adózó állampolgárok, mind pedig az adóhatóság ellenőrző szervei jól járnak.

A tervezési alapelvek között szerepel, a vevői adatok (személyes és gazdasági) védelme, az elvárt magas biztonsági szint, az időtálló követelmények és új szolgáltatások lehetősége vevők és üzemeltetők számára egyaránt.

Lehetséges e-Pénztárgép megoldások az üzemeltetők számára

  1. Hardver alapú megoldás: van benne adóügyi egység, keletkezhet a meglévő online pénztárgép frissítésével.
  2. Felhőalapú megoldás: felhőben futó szoftver, mely kezelése lehetséges mobileszközről, de offline nem biztosított a működése.
  3. Alkalmazás: helyben futó szoftver (mobilon, tableten, PC-n).

Mindegyik alternatíva esetén külön engedélyeztetni kell.

A vásárlókat is érinti az e-Nyugta bevezetése, ugyanakkor a vevő továbbra is kérheti papír alapú másolat kiállítását az elektronikus nyugtájáról. Az e-Nyugta kiállításához vevői applikációra lesz szükség, mely használata során a vásárló azonosíthatatlan marad. A szükséges programra komoly adatvédelmi szabályozások vonatkoznak majd és minden esetben engedélyeztetni kell azt.

Az e-Nyugta segítségével a vevő tanulmányozhatja korábbi vásárlásait, statisztikák és kimutatások segíthetik a tudatos fogyasztói döntések meghozatalában. Illetve további adatok is feltüntethetők az e-Nyugtán, mint a termékleírás linkje, vagy a garanciajegy.

Az e-Nyugta útja, a kiállításának folyamata

A vevői applikáció egyedi kulcsot (ez az egyedi azonosító egy formája) küld az e-Pénztárgépnek, így az létrehozza az elektronikus nyugtát és ellenőrzi is azt. Ezt követően az e-Pánztárgép átküldi a Nyugtatárba az adatok tárolása céljából, ahonnan elérhetővé válik a NAV számára is. Végül a Nyugtatárból a vevői applikációba kerül visszaadásra.

A vevői applikáció kötelező funkciói

Alapvető funkciói:

  • a kulcsátadás (egyedi azonosítási módszer)
  • e-Nyugta-letöltés, -megjelenítés
  • adatexport a nyugták adatairól
  • megfelelő titkosítás

További lehetséges funkciói:

  • vásárlásalapú csoportosítás
  • helyreállítási funkció
  • elemzési lehetőségek

Az engedélyezett vevői applikáció nem oszthat meg nyugtaadatokat külső szolgáltatóval.

Az e-Nyugta jó irány lehet a digitalizáció felé, a bevezetése leegyszerűsíthet és akár fel is gyorsíthat bizonyos kötelező folyamatokat az üzemeltetők vagy akár a vásárlók számára is. A vállalkozásoknak mindenképp érdemes nyomon követni a változtatásokat és tisztában lenni azok folyamatával, hogy legyen idő és lehetőség felkészülni azokra.

Kinek jelent majd mindez változást?

Aki eddig is elektronikus nyugtákkal dolgozott vagy online pénztárgépet használt, annak fog a legkevesebb változást hozni az új rendszer, hiszen legalább néhány elemét már ismerni fogják a felhasználók.

Azonban ha te eddig jellemzően papír alapon, kézi nyugtát állítottál ki, akkor az újonnan megjelenő adatszolgáltatási kötelezettség biztosan megváltoztatja majd vállalkozásod működését.

Cím:

3530 Miskolc, Vörösmarty u. 35-37.

Email:

prof93kft@gmail.com

Phone:

+ 36 46 411 590