Az elektronikus nyugta bevezetése, a nyugtaadással kapcsolatos szabályozások átalakítása akár a te vállalkozásodat is érintheti, így mindenképpen érdemes figyelemmel kísérned a változtatásokat.
Az e-Nyugtára való átállás tervek szerint fokozatosan kerül bevezetésre, 2028-ig bezárólag.
Az e-Nyugta bevezetésének jelenlegi ütemterve a következő:
- 2023.ősz: az e-Nyugtáról szóló jogszabály elfogadása.
- 2024.elején: engedélyezhető lesz az e-Pénztárgép.
- 2024.július: üzembe helyezhető az e-Pénztárgép és nem engedélyezhető új online pénztárgép. Ezt követően várható az általános nyugtaadat-szolgáltatási kötelezettség bevezetése.
- 2025.július: már nem helyezhető üzembe új online pénztárgép.
- 2028.július: nem üzemeltethető tovább online pénztárgép.
A nyugtaadás lehetőségei az új rendszer szerint várhatóan egyszerűsödni fognak. Jelenleg választható opció az online pénztárgép, a számítógépes nyugta és a kézi nyugta. Ezek közül csak a számítógépes nyugta érhető el papír és elektronikus formában is, a másik kettő csak papír alapon működik és csak az online pénztárgép szolgáltat adatot.
Ez a rendszer a következőféleképpen fog átalakulni; az online pénztárgép és a számítógépes nyugta helyett lesz az e-Pénztárgép, amely csak elektronikus formában ad nyugtát, a papír alapú kézi nyugta megmarad, viszont mindkettő adatszolgáltatás kötelessé válik. Az e-Pénztárgépek kizárólag e-Nyugtát állíthatnak ki.
Az elektronikus nyugta bevezetésének célja a gazdaság fehérítése mellett:
- A vásárlók adattudatosságának erősítése. Ez a 21. században az egyre erősödő online jelenlét miatt különösen fontos szempont.
- A kereskedelmi adminisztráció csökkentése. A vállalkozásoknak felszabadulhatnak kapacitásaik, amiket a fejlesztésbe invesztálhatnak.
- Az áfarés további csökkentése.
- Adatnyerés a nem pénztárgépes szektorokról. Ezáltal a felelős szerveknek lehetősége nyílik az eddig kevésbé látható ágazatok pontosabb megismerésére.
- Az üzleti folyamat digitalizációja, és ennek köszönhetően a környezeti terhek csökkentése, illetve a felhasználás egyszerűsítése.
- Az adóadminisztráció csökkentése. Ezzel mind az adózó állampolgárok, mind pedig az adóhatóság ellenőrző szervei jól járnak.
A tervezési alapelvek között szerepel, a vevői adatok (személyes és gazdasági) védelme, az elvárt magas biztonsági szint, az időtálló követelmények és új szolgáltatások lehetősége vevők és üzemeltetők számára egyaránt.
Lehetséges e-Pénztárgép megoldások az üzemeltetők számára
- Hardver alapú megoldás: van benne adóügyi egység, keletkezhet a meglévő online pénztárgép frissítésével.
- Felhőalapú megoldás: felhőben futó szoftver, mely kezelése lehetséges mobileszközről, de offline nem biztosított a működése.
- Alkalmazás: helyben futó szoftver (mobilon, tableten, PC-n).
Mindegyik alternatíva esetén külön engedélyeztetni kell.
A vásárlókat is érinti az e-Nyugta bevezetése, ugyanakkor a vevő továbbra is kérheti papír alapú másolat kiállítását az elektronikus nyugtájáról. Az e-Nyugta kiállításához vevői applikációra lesz szükség, mely használata során a vásárló azonosíthatatlan marad. A szükséges programra komoly adatvédelmi szabályozások vonatkoznak majd és minden esetben engedélyeztetni kell azt.
Az e-Nyugta segítségével a vevő tanulmányozhatja korábbi vásárlásait, statisztikák és kimutatások segíthetik a tudatos fogyasztói döntések meghozatalában. Illetve további adatok is feltüntethetők az e-Nyugtán, mint a termékleírás linkje, vagy a garanciajegy.
Az e-Nyugta útja, a kiállításának folyamata
A vevői applikáció egyedi kulcsot (ez az egyedi azonosító egy formája) küld az e-Pénztárgépnek, így az létrehozza az elektronikus nyugtát és ellenőrzi is azt. Ezt követően az e-Pánztárgép átküldi a Nyugtatárba az adatok tárolása céljából, ahonnan elérhetővé válik a NAV számára is. Végül a Nyugtatárból a vevői applikációba kerül visszaadásra.
A vevői applikáció kötelező funkciói
Alapvető funkciói:
- a kulcsátadás (egyedi azonosítási módszer)
- e-Nyugta-letöltés, -megjelenítés
- adatexport a nyugták adatairól
- megfelelő titkosítás
További lehetséges funkciói:
- vásárlásalapú csoportosítás
- helyreállítási funkció
- elemzési lehetőségek
Az engedélyezett vevői applikáció nem oszthat meg nyugtaadatokat külső szolgáltatóval.
Az e-Nyugta jó irány lehet a digitalizáció felé, a bevezetése leegyszerűsíthet és akár fel is gyorsíthat bizonyos kötelező folyamatokat az üzemeltetők vagy akár a vásárlók számára is. A vállalkozásoknak mindenképp érdemes nyomon követni a változtatásokat és tisztában lenni azok folyamatával, hogy legyen idő és lehetőség felkészülni azokra.
Kinek jelent majd mindez változást?
Aki eddig is elektronikus nyugtákkal dolgozott vagy online pénztárgépet használt, annak fog a legkevesebb változást hozni az új rendszer, hiszen legalább néhány elemét már ismerni fogják a felhasználók.
Azonban ha te eddig jellemzően papír alapon, kézi nyugtát állítottál ki, akkor az újonnan megjelenő adatszolgáltatási kötelezettség biztosan megváltoztatja majd vállalkozásod működését.